I made this widget at MyFlashFetish.com.

7.6.12

Husnuzan (Berbaik Sangka)

"Ya ALLAH.... ni kenapa basah habis ni?? kan ustazah dah kata, jangan turun ke laut..."

"takde ustazah, dia tolak saya " (sambil menunding jari ke arah rakannya)

"ehhh...eh..., mana ada ustazah, dia sengaja terjun laut tu sendiri.."

"...hisskkk budak2 ni, orang dah cakap jangan turun laut, degilll.... kan dah basah habis baju tuu.. iskk...sengaja lani kan....hmmm..NAKAL betul " (mengomel dalam hati..)



*tiba2 terfikir... "eh, budak2 mana tahu menipu..." dan satu suara seakan-akan berbisik... " hmmm yelaa tuu, budak2 sekarang pandai kott menipu...jangan percaya sangat, mesti dia yang sengaja terjun tuu"








di suatu sudut, ternampak budak yang dimarahi tadi tengah duduk tepi pondok makan ditemani oleh seorang budak perempuan, kawannya.

terketar-ketar tangannya menguap makanan ke dalam mulut. Sejuk barangkali... habis basah seluruh baju dan seluar.., mahunya tak menggeletar?

"tulah, kan ustazah dah cakap, jangan mandi laut... hmm.. sejuk tak ni? " (ciss...tanya lagi kau azura!)

"ha...sejuk..." (nada sayu)

"bawa baju lebih tak ni??? " (ada sedikit nada marah di situ... tak puas hati lagi ni...)

"tak da, tadi abang dah suruh ayah hantarkan baju..... (nada sayu lagi...)

hmmm...kesian pulak tengok muka dia... innocent kemain....

"tunggu kejap, ustazah pergi ambil jaket dalam moto.... "





5 minit kemudian...,

"nah, pakai ni...sejuk lagi tak?" (sambil menghulurkan jaket)

"ha'ah..." (sambil menganggukan kepala)

"dah tu, siapa suruh terjun laut tadi? kan dah basah semua ni... ya ALLAH budak ni..." ( tak habis lagi berletiaq.. haha )

kawan perempuan di sebelahnya : "bukan dia terjun laut lah ustazah, tadi Mie (bukan nama sebenar) yang tolak di masuk laut...."

zaaapppp! tersentap !

"eh? yeke....? " (buat mata terkebil-kebil)

"ha'ah..." jawab budak perempuan tu...

_____________________________________



ok... speechless... :l


Ya ALLAH.... serba salahnya.... budak tu dah cakap dah tadi, bukan dia yang masuk laut, kawan dia yang tolak... kenapa dengan hang ni Azura? T.T

tak pasal2 berprasangka buruk dengan orang, belum apa-apa lagi dah jatuhkan hukuman...hmmm =(

cebisan kenangan sewaktu Program Santai Iman haritu, walaupun sekejap, banyak mengajar diri ini tentang banyakkkkk perkara yang tak ada dalam dewan kuliah... Allahurabi.... walaupun mereka tu hanya budak2, tapi ALLAH bagi banyak tarbiah untuk diri ini melalui mereka, pentingnya untuk BERSANGKA BAIK kat semua orang....

#entah kenapa, bukan nak berprasangka buruk, tapi mungkin sebab KEPERCAYAAN tu sesuatu benda yang mahal untuk dibagi kat orang kot... =.= dan belajar dari pengalaman, bukan semua orang kita boleh percaya... hmm... walau apa2pun, x elok tau berprasangka buruk kat orang ^_^

ALLAH berfirman yang bermaksud :

"Wahai orang yang beriman! Jauhilah kebanyakan daripada prasangka, sesungguhnya sebahagian daripada prasangka itu ialah dosa, dan janganlah kamu mencari-cari  kesalahan orang lain, dan janganlah sebahagian kamu mengumpat sebahagian yang lain. Apakah seseorang antara kamu suka memakan daging saudaranya yang sudah mati? Maka tentulah kamu berasa jijik kepadanya. Dan bertakwalah kepada ALLAH. Sesungguhnya ALLAH adalah al-Tawwab (Maha Penerima Taubat) lagi al-Rahim (Maha Mengasihani).
-Surah al-Hujurat :12-







No comments:

Post a Comment