I made this widget at MyFlashFetish.com.

21.6.12

kita jundullah yang asing





Kadang-kadang, diri tertanya-tanya.... Ya Allah... kenapa ENGKAU letakkan aku di sini??
di tempat yang semua orang nampak sangat asing pada pandangan mataku....?
bukan sekali hati mengeluh.. acapkali, namun... hati selalu yakin.. ada sebab Allah letakkan diri di sini.... PASTI !

Saat hati mengeluh kepada Allah, melihat betapa indahnya keluarga mukmin dan mukminah yang mereka bina, hati tertanya-tanya, kenapa bukan aku dilahirkan dalam keluarga begitu..? keluarga yang fikrahnya lurus menghala ke jalan cinta-NYA... Ya Allah, sering diri ini tersalah sangka kepada-MU..... Ampunilah hamba... =(

kusoroti kisah perjuangan Rasulullah SAW... bukankah Rasulullah SAW juga hadir di kalangan mereka yang asing....? begitu teruk Rasulullah SAW dihina, dipulau , cuba dibunuh, dan berbagai-bagai dugaan Rasulullah SAW hadapi... Sedangkan diri, baru diuji dengan kata-kata fitnah dan hinaan orang sudah mahu lemah.... Wahai diri, ingatlah ayat Allah...



"Dan janganlah kamu merasa lemah (dalam perjuangan mempertahankan dan menegakkan Islam), dan janganlah kamu berdukacita (terhadap apa yang menimpa kamu), padahal kamulah orang-orang yang tertinggi (mengatasi musuh dengan mencapai kemenangan) jika kamu orang-orang yang (sungguh-sungguh) beriman". (Al-Imran:139)


Wahai diri, jangan difikirkan semua mereka yang memandangmu seakan-akan kamu makhluk asing... Bukankah Islam itu bermula dalam keadaan dagang (asing) dan akan berakhir dalam keadaan dagang (asing) ?

Wahai jundullah, kita ini belum lagi berjuang kalau tak diuji dengan mehnah dan trubulasi-NYA... Ini baru permulaan. Jadi, tabahkan hati !


"Adakah manusia menyangka bahawa mereka akan dibiarkan dengan hanya berkata: Kami beriman, sedang mereka tidak diuji (dengan sesuatu cubaan)?"  (Al-ankabut:2)


Aku mahu menjadi seperti Aisyah ra isteri firaun, yang tak lena dengan kesenangan dunia.. hadirnya wanita penuh beriman itu dalam kalangan mereka yang ingkar dengan perintah Allah... kuatnya dia, tabahnya hati Aisyah meskipun suami sendiri mengaku Tuhan, tinggal dalam istana yang serba indah namun hati tetap tawadduk dan mengingati Allah sehingga sering bibir basah memohon doa agar dibina sebuah rumah di sisi ALLAH di syurga.....

Aku juga mahu menjadi seperti Khaulah al-Azwar.., wanita pertama yang turun berperang mengatasi kegagahan lelaki demi menyelamatkan abangnya yang tercinta....

Aku mahu menjadi seperti Nusaibah, muslimah yang kental semangatnya melindungi Rasulullah SAW... meskipun kutahu aku tidak berkesempatan untuk bersama-sama Rasulullah SAW dalam medan peperangan dan melindungi Rasulullah SAW daripada pedang-pedang tentera musuh... Tapi aku berjanji, rantai perjuangan Rasulullah SAW akan aku sambungi...

Allahuakhbar !! Hebatnya wanita-wanita muslimah itu... Aku mahu seperti mereka Ya Allah... Jadikan aku manusia yang tidak mudah lemah.....










No comments:

Post a Comment