I made this widget at MyFlashFetish.com.

16.11.12

Menjadi 'Ustazah'

Bismillahirrahmanirrahim. In The Name of Allah The Most Gracious and The Most Merciful. Salam to all readers :)

*Penggunaan kata aku dalam entry untuk mewujudkan situasi realistik.

Wait? Ustazah? Ada apa-apa yang special pasal ustazah?

***

 


 

‘Petang tu aku duduk dengan golongan makcik-makcik. Senyum je la yang reti, nak berborak sangat aku pun tak tahu nak mula apa. Sesekali makcik-makcik tersebut menyapa dan aku menjawab. Sopan (hehe –sebenarnya segan -,-‘) 

“Untunglah, dapat menantu ustazah ^__^” ada sorang makcik ni menepuk-nepuk aku. Makcik-makcik lain pun tersenyum. Tersembuq ayaq. Aku teringat, golongan makcik-makcik ni memang ada anak teruna masing-masing. ’ 

 *** 

Haa, untunglaaah. Hakikatnya semua orang memandang baik golongan ustaz ustazah. Aku tak tahu mengapa golongan cikgu, ustaz-ustazah dikatakan calon paling popular oleh kalangan emak-emak. Mungkin golongan yang dikatakan paling baik untuk membimbing. Sekali ustaz mahupun ustazah membuat silap, sekali tu juga masyarakat memperbesarkan kesalahan. Walhal mereka juga manusia biasa, masih melakukan dosa dan kesilapan. Tapi, itulah pandangan masyarakat yang memandang ustaz dan ustazah sebagai satu kesempurnaan, tiada cacat cela. 

*** 

2009

Mengimbas kembali bagaimana aku TERjadi ustazah. Aku dah pun berada diAkademi Pengajian Islam, UM. Masa tu travel jauh, belajar di kelantan. Dekat sini, aku belajar serba-serbi. Hidup berdikari, takpe, aku dah biasa. Dari tingkatan 1 aku duduk asrama, alhamdulillah, jadi mudah. Biarpun homesick tu aku memang tak dapat nak elak. Budak umur 18 tahun tu lah yang belajar hidup dengan kawan-kawan dia. (oh, rindunya dekat korang! :’) 

Dan saat tu aku juga mendapat tawaran untuk menyambung pengajian ke institut perguruan. Family aku memang ramai golongan pendidik, cikgu, ustaz, ustazah. Jiwa guru barangkali. Dan aku ditawarkan course Pengajian Islam. Sebenarnya aku nak mintak TESL masa tu, tapi entah kenapa masa nak apply tu nekad pulak pilih course Pengajian Islam (dua-dua pilihan course pulak tu aku pergi isi -,-) Alhamdulillah, lepas interview sana-sini, berjayalah aku menjejakkan kaki ke institut perguruan. 

 
Ini bukan kisah bagaimana aku menjadi guru, tapi ini adalah kisah bagaimana aku menjadi USTAZAH. Well, memang belum diiktiraf untuk mengajar lagi, tapi proses tu. Yes, the process. Bagaimana, diri sendiri bertarung untuk memenangkan nafsu dan kehendak diri atau memenangkan apa yang sepatutnya ditegakkan dalam syariat. 

Menjadi ustazah. Sebenarnya penuh liku. Banyak benda yang aku dah alami. Yang mana aku boleh cerita aku cerita, yang mana aku rasa patut simpan, biarlah ia jadi cerita antara aku dengan Tuhan. 

Kawan-kawan 

 
Sebenarnya, aku agak sakit melihat ada antara sahabat se-course yang memandang remeh soal ikhtilat. Yes, aku tahu korang bakal nak kawen, tapi kesalnya seorang aku apabila aku tak mampu menegur kalian. Hanya didiamkan. Membenci adalah selemah-lemah iman, itu je yang aku mampu. Kamu seorang ustaz, kamu seorang ustazah. Kamu orang belajar agama, tapi kenapa peribadimu tidak seperti orang belajar agama. 


Benar, ustaz ustazah juga punya fitrah ingin dicintai dan mencintai tapi seharusnya kalian lebih mengerti bagaimana untuk mengawal hati dan diri. Kita bersama-sama satu saf menegakkan syariat Allah. Perkuatkan jemaah kita. Orang lain kalau pandang golongan kita buat silap, mereka akan terus berbicara sampai tak ingat kebaikan kita. Kalau bukan kita yang mencegah siapa lagi. 


Kalau bukan kita yang membetulkan apa yang dianggap betul oleh kebanyakan orang sampai kita pun join sekaki, siapa lagi yang nak tegakkan kebenaran. Soal hati. Benda paling susah nak jaga. Hatta, aku sendiri tak kuat juga, tapi insyaAllah, bila kita dekat dengan Allah, Allah akan perkuatkan kita. Bila kita berada bersama jemaah, saling rasa kebersamaan dengan sahabat, kau mesti malu nak melakukan kemungkaran. Bukan bila kawan-kawan kau tegur, kau marah mereka balik. Sungguh, para bakal ustaz dan ustazah, recheck balik hati. 


Jemaah dan Masjid 

Orang yang belajar agama dengan orang yang beragama. Jauh beza. Kalau kita cuma belajar agama tapi tak apply dalam kehidupan seharian sangat rugi. Kita belajar pahala solat berjemaah sekian sekian. Kita tahu kelebihan majlis-majlis ilmu tapi berat hati je nak pergi. Sepatutnya kita jauh lebih beruntung. Yang aku nampak di surau hanyalah muka-muka mereka yang beragama bukan orang yang belajar agama! 


 
Mujahadah yang besar telah aku alami sepanjang proses ini. Ianya tidak mudah, sebab nak membetulkan apa yang tak betul memakan masa yang lama. Kita tidak bermula dengan permulaan yang baik. Dari tudung yang pendek nak jadi labuh, eh eh tak cukup persediaan, bukan mudah. Tapi, insyaAllah usaha itu sentiasa berterusan sampai bila-bila. 


Aku cukup kagum dengan sahabat-sahabat muslimat, tak pandang jauh tengok classmate sendiri pun dah cukup. Fuh, bangga. Hari-hari berjemaah. Tak tinggal pun, kecuali kalau ada musyaqqah (halangan). Berkawan dengan orang yang baik-baik, insyaAllah satu hari akan terkesan jugak lama kelamaan. Kami hidup dalam kepelbagaian. Satu jemaah. Mereka yang banyak membantu, saling menguatkan. 


Betul, nak jadi baik tak senang. Nak jadi jahat yang senang. Sebab itu untuk menjadi ustazah sangat kuat godaannya. Sebenar-benar ustazah yang sentiasa melindungi hatinya, yang sentiasa menjadikan al-Quran sebagai teman hidupnya. Kami bakal mendidik, oleh itu perlu mendidik hati dan diri sendiri terlebih dahulu. 


Apabila ustazah jatuh cinta 

 

Aku dah bagi tahu tadi, soal hati memang paling payah nak jaga. Kalau kau tak kuat, memang kau boleh jatuh. Even kau berkopiah, berjubah, bertudung labuh. Possible je. Sebenarnya bila ada feeling macam tu, aku sendiri rasa tak sedap. Ye aku tahu, memang best tapi ia tetap tak best kalau benda tu kita teragungkan terlebih dahulu daripada cinta Allah. Series, macam berdosa pulak. 


Ini bermaksud, bila kau dah jatuh cinta dengan someone, makin kuat kau kena jaga hati kau sendiri dari terjebak mengingati. Bukan halal lagi kau nak contact-contact. Bukan boleh kau nak text sesuka hati. Selagi mana kamu belum lagi diijabkabulkan, selagi itulah kita kena kuat menjaga hati. Sebab itu proses menjadi ustazah itu lebih payah. :’) tapi, just ingat satu je, bila kita rasa lemah, carilah Allah. Tambahkan rasa cinta kepada Dia, Dia akan membantu kita dalam mujahadah. Memang mujahadah tu pahit, sebab syurga kan indah. :’) 

Salam mujahadah.

#entry yang dicopy paste dari belog Dr.Cinta (klik sini )

No comments:

Post a Comment