I made this widget at MyFlashFetish.com.

14.11.12

Kisah Penghijrahan Diri





( FORGIVE ME - MAHER ZAIN)



Hari ni, 1 Muharram 1434. tepat jam 10.59 pagi jari-jari ligat menaip entry.

1 Muharram, kisah penghijarahan Rasulullah SAW bermula. Apabila  munculnya tahun baru, ramailah antara kita yang nekad menanam azam tahun baru, ramai yang mahu berhijrah dari yang kurang baik, ke yang lebih baik.. tapi, sedar tak kita bahawa jika kita mahu berhijrah, perlukah menunggu setiap 1 Muharram ataupun 1 Januari? =)

Tak semestinya. Jika hati sudah merasakan iman di dada, saat hati didetikkan oleh Yang Maha Berkuasa untuk berhijrah, terus ayunkan langkah untuk melakukan perubahan itu.. (asalkan perubahan ke arah kebaikan sudahlah ye...)

Ini kisah saya (maaf lepas ni nak guna bahasa kasar sikit, "AKU" supaya ia nampak macam realistik sikit... tak mengapakan kan?




Saat diri terfikirkan tentang kisah hijrah, pasti otak ni nak flash back ja ke masa lampau... zaman muda-muda dulu.. (sekarang dah tua dah =P )

Dulu-dulu... aku tak adalah baik sangat.. (sekarang pun sama..) tapi dulu boleh dikatakan diri ni memang tak ambil berat langsung pasal apa yang berlaku dalam ummah, dulu-dulu.. asyik cintakan dunia sahaja.. bab-bab aurat ni..memang maaf lah nak fikir, common orang macam aku nih dulu fikir, kalau pakai tudung, its ok..dah tutup aurat lah tu.. stokin ke, apa ke..memang tak lah.. pakai tudung labuh?? hmm mimpi!

bilamana lalu depan akak2 atau makcik2 yang pakai tudung labuh tu... perkara pertama yang terbayang kat kepala ni... "tudung labuh hanya untuk orang yang baik2 atau ustazah sahaja"

Allah... satu perkara yang memang annoying kalau nak fikir balik pasal zaman dulu2 ialah tentang fesyen.. dulu2, bila muncul fesyen2 pakaian yang up-to-date je, pasti kawan2 sibuk dok cari.. (termasuklah diri yang tengah bercerita ni..) bila fikir balik, orang yang sentiasa up-to-date ni macam membazir pulak.. mana tak nya? dalam setahun, bukan sekali dua muncul fesyen2 terkini baik dari segi baju, seluar, tudung ataupun kasut...tu hang tak tengok lagi yang jenis orang pakai barang branded2 punya... Allah... lagilah botak kepala nak beli... bila dah berubah gaya dan pemakaian dari segi luaran ni, banyak benda yang remeh temeh macam ni hang tak payah fikir.. mungkin bagi orang yang memang sediakala baik dari dulu dan tak mengalami zaman penghijrahan macam aku ni tak pernah rasa benda ni.. tapi bagi orang yang mula-mula nak berubah tu, pasti rasa perit sikit mula-mula.. nak2 pulak muslimah-muslimah di luar sana.. bilamana aku tengok ramai sahabat2 yang mula berubah, terdetik rasa bersyukur di dalam hati.. dan apabila mereka menceritakan tentang cacian dan 'perlian' dari orang di sekeliling sama ada dari kawan-kawan dan keluarga sendiri... teringat balik waktu diri mula2 berubah dulu...bukan sikit orang yang berkata di belakang... ramaiiiiii.... ada yang kata pakai tudung labuh tu kuno lah, tak up-to-date lah, dan yang paling teruk, ada yang cakap aku ikut AJARAN SESAT.. haiyaaa =,= (dalam hati : aku pakai tudung labuh je pun... kenapa, yang pakai tudung labuh tu dok ikut ajaran sesat ke??? -.- ) Allah... sabar jelah..




bila hangpa baca entry ni... mesti hangpa fikir... "eh, pasaipa dengan budak ni.. nak buka aib sendiri ke? "

apa yang mampu aku katakan bila aku fikir nak buat entry ni ialah tentang sahabat2 aku yang masih di awal penghijrahan sekarang.... banyak perkara yang mereka lalui kini dan bakal lalui pada masa hadapan, lebih kurang sama ja dengan aku... kalau dalam kalam ALLAH pun, banyak sangat perkara yang ALLAH dok ulang2 banyak kali dalam al-Quran sebagai peringatan untuk kita ambil iktibar... macam tu jugaklah dengan apa yang aku nak ceritakan di sini... aku tak segan untuk menyatakan apa yang benar.. ini memang kisah tentang diri aku.. untuk aku jadikan iktibar dan pemangkin semangat kepada kawan-kawan...

mungkin ramai yang kenal aku sekarang berdasarkan apa yang mereka lihat ada pada aku sekarang.. tapi ramai mungkin tak tahu yang aku juga pada mulanya bermula dari bawah.. belajar kenal ALLAH mula dari starting point lagi... sekiranya sahabat2 yang nak jadikan aku idola, maaf aku katakan aku bukanlah idola yang baik untuk kalian jadikan sebagai ikon.. aku sendiri masih bertatih-tatih untuk belajar menjadi baik... banyak lagi perkara yang aku tak tahu.. dan banyak lagi dosa yang aku lakukan... tapi suatu perkara yang aku pegang dari dulu...

"Tiada manusia baik yang tiada masa silam, tiada manusia jahat yang tiada masa hadapan"

satu ayat yang cukup mengambarkan tentang perspektif aku terhadap manusia-manusia sekeliling.. jujur aku katakan... aku rasakan bahawa dalam hati setiap insan, tak kiralah siapa pun dia di masa sekarang atau silam, pasti terdetik waima sedetik rasa untuk berubah menjadi baik.. lebih baik dari yang sekarang... itulah manusia. Tak ada manusia pun yang mahu hidup terus menerus dalam kejahilan dan kegelapan. Cuma satu sahaja nasihat aku kepada sahabat2 yang membaca entry ni dan mahu berubah.. setiap kali ALLAH detikkan hati kita untuk berubah, cepat2lah ayunkan langkah kaki untuk berubah ke arah kebaikan.. bimbang kiranya sampai satu masa nanti ALLAH "merajuk" dan tak bukakan hati kita untuk berubah dah... pada waktu tu, hati kita akan jadi sangat keras... lebih keras dari batu... Allahurabi ='(

macam mana aku boleh terikir untuk berubah? hanya dengan sebuah lagu nasyid.. ya, ALLAH ketuk pintu hati ni hanya dengan sebuah alunan lagu nasyid yang cukup-cukup menyedarkan aku tentang nilai seorang wanita yang sangat2 mahal di sisi ALLAH dan Islam... begitu cantik aturan ALLAH dalam menjaga wanita...


tercipta engkau dari rusuk lelaki
bukan dari kaki untuk dialasi
bukan dari kepala untuk dijunjung 
tapi dekat di bahu untuk dilindung
dekat juga di hati untuk dikasihi 
engkaulah wanita hiasan duniawi..

Nilai seorang muslimah (wanita Islam) itu cukup terhormat. Kenapa aku perlu rendahkan taraf diriku sendiri? - tanya sama hati :)





2 comments:

  1. Saya pun ingin brubh.. ttp hati sya berbolak blik. Kjp buat kjp x..

    ReplyDelete
  2. Saya pun ingin brubh.. ttp hati sya berbolak blik. Kjp buat kjp x..

    ReplyDelete